KLUBRÁDIÓ - 2012.04.07. |
|
|
Beszélgetés Nádasy Erikával
|
A BOHÓC EGERBEN - EGRISZIN.HU 2012.04.03. |
|
|
Ütésálló embereknek ajánlja Váry Károly színész, James Joyce: A bohóc című játékát. A mű egy bohócról szól, akinek az élete zárlatossá vált. Azt hiszi minden este, hogy fellépése van, összemossa a képzeletet a valósággal, átéli újra, meg újra életének momentumait.
A Földszint 2-ben ezúttal is különleges élményben lehet része azoknak, akik pénteken ellátogatnak Nádasy Erika, Szegvári Menyhért és Szalóczi Géza egri lakásszínházba.
– Ez egy kemény darab – mondja Váry Károly. James Joyce-nak csupán egy vázlata maradt fenn, ebből kerekítettük ki a monodrámát. Talán egyszer meg akarta írni színdarabbá, vagy regénnyé, de ez soha nem történt meg. A bohóc tényleg létezett. Amerikában élt, és elképesztő dolgokon ment keresztül. A helyszín is már inkább egy zárt osztály, ahol visszaemlékezik az életére, tárgyaira, és készül a nem létező esti előadásra.
Egri Szín: Az ön élete is bővelkedett tragédiákban. Mennyire működik az előadás anélkül, hogy valaki ismerné a színész indíttatását?
Váry Károly: Abszolút működik! Korábban több interjú készült, miután már nem bántam beszélni a velem történtekről, és azt vettem észre, hogy sokan azért is érdeklődnek a mű iránt, mert kíváncsiak rám. Mára azonban azt kell, hogy mondjam ez a dolog függetlenné vált, az előadás önállóan, az előadó életének ismerete nélkül is megáll a lábán.
Egri Szín: Kiket vár az előadásra?
Váry Károly: Felnőtteket, akik képesek befogadni egy kemény darabot, egy hihetetlen történetet.
|
BROADWAY SIKER A FÖLDSZINTEN - EGRISZIN.HU 2012.03.08. |
|
|
Ismét nagy dobásra készül Nádasy Erika és Szegvári Menyhért az ő Földszint 2 alatti lakásszínházukban. Most éppen Willy Russell világot megjárt komédiáját, a Shirley Valentine-t (Én, Shirley) mutatják be. A liverpooli középosztálybeli Shirley (középkorú nő) történetében a fordulópont, amikor az otthoni tojás és sült krumpli sütés egyhangúságát egy váratlan görögországi nyaralás bolygatja fel.
Szegvári Menyhért rendező így ír a darabról:
Ismét „saját” produkcióval jelentkezünk a vendégjátékok után!
Willy Russell (angol drámaíró, forgatókönyvíró, zeneszerző) egyszemélyes darabját mutatjuk be „Én, Shirley” címmel, Nádasy Erika előadásában. A történetet már lehetett filmen is látni, amely különböző díjakat nyert a nagyvilágban.
Aki még emlékszik, az egri színházban a Vértestvérek című musical-re, (melynek főszerepét szintén Erika játszotta és jómagam rendeztem), az zeneszerzőként is megismerhette a szerzőt, nem csak, mint drámaírót.
Érdekes, hogy mindkét darabjának főhőse nő. Ráadásul ezek a főhősök hétköznapi, „kisemberek” mindkettőben, családanyák, csalódott feleségek. Úgy tűnik, szerzőnk nagy érzékenységgel viszonyul egyrészt a női nemhez, másrészt az elesett, kiszolgáltatott emberhez. Mindezt stílusosan, hitelesen, egyszerű eszközökkel teszi, jó adag humorral fűszerezve.
Nádasy Erikát, azt hiszem, nem kell bemutatni. Az ő háborgó, lázadó lelkében nagy visszhangra találhat ennek az asszonynak a vívódása, küzdelme férje és az előítéletek ellen.
Szeretettel várunk mindenkit március 16-án, este 7 órakor a bemutatóra és a további előadásokra!
egriszin.hu
|
FÖLDSZINTES TALÁLKOZÁS AGRIA.HU/BDIODA 2012.02.25. |
|
|
Tegnap színházaztunk.
Kata barátnőmmel, hosszas szervezés után elmentünk a Földszint 2-be. Kisgyermekes anyukáknak nehéz előre helyet foglalni bármilyen fixidőpontos eseményre (értelmiségi látszatkeltés totál kilőve), így fülfájás miatt én is csak a második alkalomra jutottam el. Régóta birizgálta már az oldalam ez az új kulturális formáció, októberi indulása óta legalábbis. Kíváncsian vártam, mit ad nekem, a kritikus kultúrbunkónak a Fsz.2.
Széchenyi úti kapualjon át jutottunk a régi polgári lakásba. Hangulatkeltő, olcsó fényforrások, mécsesek vezetik az utat a bejáratig. Cuki, leleményes. Kedves, tiszta üdvöző hangok az ajtóban, fura virágillat, amolyan nagyis atmoszféra. Susmorgó, cuccrendezgető közönség, izgatott helykeresés, furakodás az előbb lévő fehér műanyag székekért.
Gyors pletyózás a barátnőmmel, halványuló fények, fojtó izgatottság – kezdődik. Nincs legördülő függöny, de nem is hiányzik. Az ódon magas falak eleganciát és történelmet sugallnak. Nem öltözik itt puccba az ember, nem nézik ki a farmerost sem, de valahogy ez a régi lakás elvárja, hogy a laza flegmaságot otthon hagyd. Fura ez, nem az emberek, a sokat megélt falak parancsolnak tiszteletet.
Négyszereplős darab, vendégelőadás, tabukat boncolgató, feszegető. A Kéretik elégetni nem egy nagy sztori, de a fiatal színészek profi előadásával menőbb stúdiószínházban is megállná a helyét. Az első karótnyelt percek után felszabadulnak a művészek, a közönség pedig hozzászokik a nálunk még mindig illetlennek tartott színpadi szabadszájúsághoz. Legalábbis a többség. Én is túllendülök a “dobjuk fel a sztorit egy vicces buzi szereplővel” klisé miatti bosszankodásomon és figyelmem egy édes adalék, az előttem ülő néni felé fordul. Amolyan egri dáma ő, feszes tartással, sötétített szemüvegben, festett hajjal, kora már meghatározhatatlan. Percenként kapkodja köves aranygyűrűvel cicomázott ráncos kezét a szájához. Szörnyülködik. Számára még elvárás felháborodni, ha az egyik férfi szereplő épp arról mesél, hogyan élvezett el a hóeséses éjjeli kapualjban, egy másik férfi szája által. A Dáma hátra-hátrapislog szintén idős barátnője felé, aki viszont láthatóan elfogadó az efféle művészi hóbortok, fiatalos realitások iránt, így egy idő után már ő is mer nevetni a poénokon, sőt, a végén lelkesen tapsol.
Tényleg földszintes ez a színház, a hátsó sorban sokszor inkább hangjáték – de nem bánják az utolsók.
Jól szórakoztam. Nem hiányzott a nagyfüggöny, a párnázott szék (mondjuk érdemes vinni valamit a popó alá, különben másnap könnyen azon kapja magát az ember, hogy tőzegáfonya kapszuláért áll sorban a gyógyszertárban), sem a drága díszlet (amit simán pótol a lakás összenyitott tere néhány kellékkel). Igaz, a helyszín korlátozza az itt bemutatható műfajok számát, de ez nem baj, elvégre ez lakásszínház cilindernek álcázott becsületkasszával.
Az előadás végén borozgatás, pogizás a művészekkel, nézőkkel, igazi értelmiségi párbeszéd lehetősége pucc-parádé nélkül. Ebben az egészben számomra ez a finálé a legizgalmasabb. Művészi eszmecsere, pletyka, politizálás…
|
"CSAK SZAKMAI KÉRDÉSNEK SZABADNA TEKINTENI A SZÍNHÁZAT ÉS NEM POLITIKAINAK" - AZ ÚJ EGRI FORMÁCIÓRÓL PARTMAGAZIN.HU 2012.02.19. |
|
|
Egerben újfajta kulturális élmény ütötte fel a fejét 2011 októberével. Alapból nagy visszhangja van manapság a színházi életnek, nem csak Egerben, illetve finanszírozási problémákba is sokszor ütköznek a művészek. Ezt kikerülve, pusztán élvezetből és szórakoztatásból – ami tulajdonképpen a kultúra lényege lenne maga – Szegvári Menyhért és Nádasy Erika (az egri Gárdonyi Géza Színház egykori rendezője és színésznője) elindította a Földszint 2 elnevezésű formációt. Szegvári Menyhért mesélt nekünk a Földszint 2-ről.
„Az elmúlt esztendőben zajlott egy meglehetősen nagy vita az egri színház körül a nagy nyilvánosság előtt, nem csak irodákban, hanem újságok hasábjain, illetve az elektronikus sajtóban is. Ezeket kommentálni is lehetett az olvasóknak. Egy ilyen komment az Egri Szín című internetes portálon - nem szó szerint idézve - így hangzott: "Miért nem csinál valaki színházat akár egy lakásban, itt Egerben, a választék bővítése érdekében? Fizetőképes igény lenne rá, kitűnő színészek vannak a városban. Még üzleti szempontból is jövedelmező lehetne." Ezt olvasva jutott eszembe, hogy Nádasy Erika férjének van egy belvárosi üresen álló lakása. Itt dőlt el a dolog. Viszont én ragaszkodtam hozzá, hogy ne üzleti alapon működjön a leendő színház, hanem "civil kezdeményezésként", vagyis ne áruljunk jegyeket, ne kérjünk támogatást sehonnan, senkitől, hanem bízzuk magunkat a leendő közönség jóindulatára, kíváncsiságára, adakozó kedvére” – nyilatkozta Szegvári Menyhért, a színház alakulásának hátteréről. Vagyis az egész formáció alapja a nézőközönség jóhiszeműségén alapszik, amolyan becsületkasszaként működik a finanszírozás. Ez nélkülözhetetlen, hiszen a további előadásokat valamiből működtetni kell, de szerencsére ez eddig nem okozott gondot a Földszint 2-nek, hiszen elég nagy sikerük van az előadásoknak.
A kultúrának nem akarunk üzenni semmit. A kulturális élet olyan, amilyen, ettől még a színház képes élni és működni, minden ellenkező híresztelés ellenére. A mi fellépőink gázsi nélkül lépnek fel, a szakmájuk és a színházat szeretők iránti elkötelezettségből. –mondja Szegvári.
A műsorprogram felépítése úgy néz ki, hogy saját szájízük szerint felmérik, mire lehet igény, s az rendezhet a Földszint 2-ben, aki tehetséges s mindemellett hajlandó a megadott feltételek szerint dolgozni. Szegvári szerint nincs megfelelő közönség, csak nézőközönség, sőt mi több, inkább vendég van. A formáció nagy sikeréről mi sem tanúskodhat jobban, mint hogy már országos hírnévnek örvend. „Sok-sok üdvözlő, drukkoló levelet kapunk a szakmából és civilektől. A közönséggel honlapunkon keresztül, e-mailben, illetve a Facebookon tartjuk a kapcsolatot. Már van Egerben legalább 150 "törzsnézőnk". Ennyi budapesti és ennyi szakmából érkező nézőnk (kritikusok, színészek, rendezők) évekkel ezelőtt nem volt, mint most.”
Valamint folyamatosan bővül a színház repertoárja, mert nem pusztán a két művésztől láthatunk előadásokat, hanem vendégelőadásokat is láthattunk, láthatunk a közeljövőben a Földszint 2-ben. Az előadáspaletta rendkívül színes, mindenki talál kedvére valót.
Akinek felkeltettük érdeklődését, az a Széchenyi utca 44-es számú házban, a földszint 2-es lakásban megtekintheti az éppen aktuális darabokat. A lakás befogadóképessége korlátozott, ezért fontos az előzetes bejelentkezés, amit az érdeklődő a formáció honlapján vagy Nádasy Erikánál (nadasieri@upcmail.hu) tehet meg.
partmag
|
SZÉTVERTÉK AZ ORSZÁG EGYIK LEGJOBB SZÍNHÁZÁT - VIRÁGZIK A FÖLDSZINT 2. STOP.HU 2012.02.16. |
|
|
Kiábrándultak az egri teátrumból, csináltak egy sajátot - még mindig működik és menedéket ad az igazi színházkedvelőknek a Földszint 2. Az önkéntes nézői adományokból fenntartott lakásszínházat a STOP is meglátogatta Egerben.
Igazi színházat láthatunk Egerben, mindez, amióta szétverték a Csizmadia Tibor igazgatta Gárdonyi Géza Színház országosan is az egyik legjobb társulatát, nem kis dolog. Kellett a hely a konzervatív vonalnak: a "klasszikus nemzeti népszínháznak", a "remény színházának", az "életigenlőnek". No, és Blaskó Balázs új igazgatónak, aki nem mellékesen Saárossy Kinga, Eger fideszes alpolgármesterének férje. Igen, így megy ez. Bíztak is magukban, nagy terveket szövögettek: magyar évadot, teltházat, igazi nemzeti teátrumot. Ám, a bértapsolók kezdenek fáradni, az önkormányzat és a közintézmények munkatársai már el-elmaradoznak, lankadni látszik a győzelmi mámor.
De van egy hely Egerben, ahol igazi színházra lelhet az ember. Minden rosszban van valami jó, mondhatjuk bátran, mikor látjuk, hogy még mindig él és virul a Földszint 2. A lakásszínház létrejöttének főtámogatója az egri és a megyei önkormányzat volt azzal, hogy tavaly támogatták az új igazgató kinevezését. Ekkor a teátrum egyik örökös tagja, Szegvári Menyhért rendező is úgy döntött: nem áll be a sorba, csakúgy mint később Nádasy Erika színésznő, akinek Blaskó a megválasztása előtt fűt-fát megígért, majd ehhez természetesen nem tartotta magát. Ezután indult a Földszint 2. nagy lendülettel és reményekkel. A lendület még mindig tart, a remény meg amúgy is csak utoljára hal meg.
A Széchenyi utca 44. szám alatti lakáshoz érkezve a bejáratnál gyertyák mutatják az utat, a földszinti 2-es ajtó előtt egy férfi invitálja kedvesen a vendégeket, majd bent egy idős hölgy mutat jobbra: "Tessék a kabátot letenni, ott még talál helyet!". A konyhában bor, pogácsa és más harapnivalók. A dohányosok is bejönnek, furcsa, de közel 50 ember tolong az előszobában és a konyhában, majd nyílik az ajtó, szabad az út a nézőtérig. Műanyag székekre ülünk a középső szobában, mögöttünk és előttünk is van egy helyiség, előbbi a hangosítóknak, utóbbi a díszlet és a színpad helye. Pénteken - miután Orbánék már elmentek a városból - "pihent" az egri színész-rendező páros, a vendég Várnai Szilárd monodrámáját láthattuk.
A magam asszonya vagyok című darabban több mint két órán át "gyűrte egymást" színész és közönség. A Czeizel Gábor rendezte drámában remekel Várnai, mintegy 35 alak bőrébe bújik, miközben elénk tárja a transzvesztita Charlotte von Mahlsdorf életét, illetve az ő és egy amerikai író kapcsolatát. Várnai nem egy ripacs, magamutogató meleg férfi szerepében díszeleg, mint ahogy a transzvesztitákról általában a közember gondolkodik, Charlotte egy büszke, elvhű, szerény, gyöngysorát zavartan morzsolgató ember férfi testben női aggyal. Megpróbált élni, túlélni, de őt környezete nehezen élte túl, nem értette meg másságát, sőt, azt olykor ki is használta. Ennek ellenére ő régiséget gyűjtött, múzeumot és titkos melegbárt vezetett. Majd mikor ügynökmúltjára fény derült, emigrált és meghalt.
Az előadás után a barátnők pogácsát kínáltak, a házigazdák mindenkire kedvesen mosolyogtak, csörrenntek a fényes borospoharak, és gyűlt a "gázsi" a kijárat melletti asztalra kitett kalapban. Mindenki annyit adott, amennyit szerinte ért az élmény. Az alternatív egri kultúra egyik ékköve még mindig él, és remélhetőleg élni is fog. Még sokáig, tán még akkor is, amikor lesz egy normális kőszínháza a hevesi megyeszékhelynek. A Széchenyi utca 44-ben egy estére mindenkinek színház volt az egész lakás. És annál egy kicsit több is.
Magyar Krisztián
|
SZÍNHÁZI ÉLMÉNY ÍGÉRKEZIK EGERBEN - EGRISZIN.HU 2012.02.07. |
|
|
Kedves Barátunk!
Azt hiszem, hogy most ismét egy igazi színházi csemegére tudom felhívni a figyelmet! Ha annyi szakértő kritikus írt már felsőfokban erről az előadásról, nem lehet, hogy „ne legyen benne valami”! – kezdi ajánlását Szegvári Menyhért.
Dought Wriht: A magam asszonya vagyok című művéről van szó, a kivételes képességű VÁRNAI SZILÁRD előadásában, amit február 10-én, pénteken láthatnak az érdeklődők a Földszint 2-ben.
Az Egri Szín megkérdezte Várnai Szilárdot, aki egyébként a darab fordítója is, hogy miért tartotta fontosnak elhozni az előadást a Földszint 2-be?
Várnai Szilárd: Engem mindig nagyon érdekelt az az intim környezet, ami a lakás színházakat jellemzi. Kevesen tudják, hogy a Kádár-rendszerben a lakásokban megvalósuló színielőadások általánosak voltak. Engem nagyon érdekelnek az ilyen helyszínek. A Kéretik elégetni előadás, amit 24-én viszünk Nádasy Erikáékhoz, valójában egy lakás színházból jön, ami ma már nem lakás, hanem színház, de eredetileg Nemes Nagy Ágnes és férje Lázár Balázs otthona volt. Azt gondolom, hogy ma inkább gazdasági okokból, de sajnos politikai okokból is újra fontos helyszínek lettek a lakás színházak.
Egri Szín: Van-e napi aktualitása a műnek?
Várnai Szilárd: Azt kell, hogy mondjam, hogy sajnos van. Egyre aktuálisabbá válik. Van a darabban egy jelenet, amikor a főszereplő egy német televízió stúdióban arra kérdésre, hogy miért hagyja el Németországot, azt válaszolja, hogy „Túl sok itt az erőszak, az antiszemitizmus visszatért, a homofóbia úgyszintén, és minden nap jönnek újabb fenyegetések.” Sajnos ma nálunk is a diszkrimináció, a rasszizmus, az utcai erőszak rettenetesen aktuálissá teszik ezt a darabot.
Weil Zoltán
|
MENNYIT ÉR VALÓJÁBAN EGYETLEN EMBER SZAVA? - HEOL.HU 2012.02.06. |
|
|
LAKÁSSZÍNHÁZ | Egy igazán jó színész akár egymaga is képes kitölteni másfél órát.
Sárbogárdi Jolán, a kitalált vasúti megállóhely, Ibusár pénztáros kisasszonya, mellőzöttségében nagy hüppögve operetteket ír a hagymaszagú jegyiroda szűk levegőjében. A készülő hazafias zenés mű ellenpontozza a sáros, sivár hétköznapokat. Több sikeres bemutatón van túl a Szegvári Menyhért és Nádasy Erika által nemrégiben alapított lakásszínház, a Földszint 2. A műkedvelő kisvárosi írónőt, és a darab minden más személyiségét parádés játékkal és markáns váltásokkal maga Nádasy Erika jeleníti meg. Parti Nagy Lajos egyébként az ő kérésére írt monodrámát Ibusár című sokszereplős darabjából.
A színház civil kezdeményezésként adományokból tartja fönn magát, a nézők is inkább mintha vendégségbe érkeznének, egy pohár borral, s a konyhában készült finomsággal várják őket.
Ugyanakkor befogadó műhelyként is működik az egri Széchenyi utca 44. szám alatt található lakás. Legutóbb a Merlin Színház vendégelőadásában Holler Márta játszotta a Vedrana Rudan Fül, gége, kés című regényéből készült monodrámát Dávid Zsuzsa rendezésében. A délszláv háború borzalmait ismerjük ugyan a tévés híradásokból, mégis az elbeszélt személyes sors megrendítőbben képes láttatni az emberekkel, és keserű humorban föl is tudja oldani az elviselhetetlent.
A lakásszínház eszköztelen abban az értelemben, hogy sem díszlet, sem kellék nincs. Hiszen mi férhet be egy nappaliba?
Talán egy kanapé, meg néhány ember. De hogy fér el egy egész színház? Ám a színház, lehet akár egyetlen ember is, aki áll a fényben, s akiben tömörül a világ, az átélt történelmi múlt számtalan szereplőjével. Mert olykor a többmilliós költségvetésű produkcióknál is hatásosabb lehet akár egyetlen ember kifejező színészi játéka.
B.R.
|
PAM GEMS: PIAF (FÖLDSZINT 2.) CSAK ÁLL ÉS ÉNEKEL - 7ÓRA7.HU 2012.02.03. |
|
|
Piaf - Nádasy Erika
Mit keres Edith Piaf egy kispesti könyvtárban? Mert hogy ott volt, az elvitathatatlan.
Egy januári szombat délután van, Kispesten vagyunk, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kispesti Üllői úti fiókjában. KultúrCafé a program neve, a könyvespolcok előtt egy nagyobb szabad placcon asztalok és székek vannak lerakva. Az érkezők – láthatóan nagyobbrészt nyugdíjasok – teljes egészében megtöltik a teret. Edith Piafra várnak, akit Nádasy Erika fog megszemélyesíteni.
Ha kinézünk az ablakon, egy kisebb lakótelepet látunk, maga a könyvtár is magán viseli a szocreál és az azt követő, dizájnszempontból maximálisan sajnálatosnak nevezhető posztszocialista kilencvenes évek stílusjegyeit. Hát hogyan lehetne itt megidézni a 20. század első felének füstös párizsi lokáljait, sikátorait, aztán a világ legnagyobb mulatóit és koncerttermeit? Ráadásul díszlet nélkül (mindössze Edith Piaf fotói láthatóak a kirakatot takaró rolettán)? Ráadásul egyetlen zongora és zongorista segítségével?
Nádasy Erika egyáltalán nem hasonlít Edith Piafra. Ahogyan bejön, egy egyszerű fekete nadrágkosztümben, egyvalami ragad magával bennünket: az egyszerűség. Egyszerűen elmond néhány mondatot önmagáról – Piafról. És belekezd az első dalba.
És ott, abban a pillanatban eltűnik a könyvtár és eltűnik Nádasy Erika. Megjelenik az Énekesnő, aki önmagát a dalokban fogalmazza meg, amelyeknek minden szava róla szól, amelyekben minden szónak, hangsúlynak, hangszínnek, csendnek, pillantásnak színpadi jelentése van. Mert ettől a pillanattól nem KultúrCafé van, nem kultúrdélután, hanem csak Piaf.
Sorjáznak a sanzonok, közöttük néhány mondatnyi szöveg, amelyben Piaf elmondja, mi történt vele. Egy ilyen bekezdés akár több évet sűrít egy pillanatba, összetett érzelmekről, eseményekről ad számot csupasz egyszerűséggel (már megint ez az egyszerűség!). A számok pedig árnyalják a prózai mondatokat – mit árnyalják, sűrűn rétegzik, reflektálnak rá belülről és kívülről, alulról és felülről, zeneileg és szövegét tekintve egyaránt. Nádasy egyetlen pillantása, egyetlen mordulása, egyetlen hangja mögött ott van minden: a színésznő nem elmond, hanem érzékeltet. Mintha mindazt, amiről olyan szimplán, néhány tőmondattal, már-már szikáran, de érzelmekkel beszél, sokszorosan megélné, újra és újra, minden sorral, minden strófával. Mintha éppen benne lenne, mintha transzban maga előtt látná – közben itt van velünk, és mindössze szórakoztatni akarna bennünket. Közben szikáran-szigorúan összezárt lábakkal áll, csak akkor lép egyet-egyet, amikor nagyon elragadja a dal heve, de egyébként szinte vigyázzállásban, szikár-mereven tartja magát, csak deréktól felfelé játszik, a kezével, a mimikával és a hangjával, szabadon, sőt felszabadultan. Hit és realitás, őszinteség és kitartás felelget egymásnak. Ez a többszörös alapkontraszt teszi tökéletesen reflektálttá és hihetetlenül izgalmassá Nádasy Erika színészi-énekesi – vizuális statikussága ellenére totálissá válni képes – jelenlétét (rendező: Szegvári Menyhért).
Na, ez az a szórakoztatás, amitől a színház valóban színházzá válik. Ugyanis a kispesti szocreál-posztszoc könyvtár, a kultúrdélután átváltozik, megjelenik benne a párizsi sikátor, a dévaj lokál, az elegáns koncertterem, mindazok, akiket Piaf szeretett (és elhagyták), akik őt szerették (de elmentek), vagy éppen csak érdekből úgy csináltak, mintha szerették volna. Az Énekesnő mintha mindezt, a keserűt és az édeset egyaránt az élet velejárójának tekintené; az élet pedig nem más, mint művészetének forrása, ami pedig az ő lételeme. Íme egy ember, egy sors, egy művész – tisztán, világosan, őszintén. Mindez egyetlen emberen keresztül, aki csak áll a roletták előtt, és énekel. Nádasy Erikát Nagy Zoltán kíséri zongorán: erővel, súllyal, a daloknak nem csak a kottáját, hanem belső világát, természetét, minden játékát ismerve. Mi, nézők pedig hullámzunk az érzelmeken, Nádasy-Piaf magával ragad, úgy hat meg, úgy von be, úgy történik meg, úgy játszódik le, hogy mindeközben csak áll és énekel, néha egy csepp könny, néha egy csepp nevetés van az arcán – de az is lehet, hogy csak belé látjuk azt, ami bennünk játszódik le.
Hát igen, milord, ezt nevezzük úgy, hogy színház. És ahhoz, hogy ez legyen, elég egy sikátor, egy mulató, egy koncertterem – de akár egy könyvtár, vagy egy kis lakás is.
(Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár XIX. kerületi Üllői úti fiókja, 2012. január 21.)
Ugrai István
|
PIAF - FEHÉR ELEPHÁNT KULTURÁLIS AJÁNLÓ PORTÁL (WWW.TOPTIPP.HU) |
|
|
Hányan próbáltak már Edith Piaf bőrébe bújni, nagyszínpadi játékban, monodrámában, de bizony, ha a figurateremtéssel nem is annyira, az énekléssel mindig bajok voltak, hiszen nem zenés darabról, musicalről van szó, hanem magáról az éneklésről, az énekesről.
Nádasy Erika már a nyitó "Non, non-non rien, non, je ne regraitte rien" perzselő intonálásával megmutatja kivételes adottságait. Átütő orgánum, a dinamika széles spektrumán kötetlenül közlekedő, kiművelt technika, nivelláló arányérzék, ívelt legátók muzikalitása. És ez csak a szakmai része a dolognak, mindezt a szenvedélyes átélés, az érzékeny hozzáállás, a lelki rokonság titkos rezdülései töltik meg sugárzó energiával. Charles Boyer híres "J'attendrai- Várlak én"-jében a szentimentális alaphangot a piafi felfogás csökönyös hittel hatványozza, az "Álmaimban látlak én" slágere éjféli látomás sejtelmes víziójává válik. Az életút részletei pontos narrációval elevenedek meg, a sanzonok torokszorító perceit jólesően váltják a tárgyilagos elbeszélő szavai, pihenést engedve a felzaklatott léleknek. Nagy Zoltán bombabiztos zongora-akkordokkal idézi a Marseillese-t, dübörögve támasztva alá az Yves Montand-tól ismert "Quand un soldat..." háborúba menetelését. A fantasztikus világsiker árnyékában ott leselkedik a magánéleti tragédia, a szerelem mámora csak kurta intermezzo, alkohol, drogok, menekülés az öntudatlanságba. "Mon Dieu, Mon Dieu - Istenem, adj nekem még időt" - sikolt fel az égre kiáltó fohász, átélhetjük az arasznyi lét szorító kényszerét, ehhez nem elég a szép éneklés, a fájdalmas mondatok eleven sebként lüktetnek a színészi átlényegülés purgatóriumában. De ugyanígy megjelenik a francia szellemesség, a pajzán humor, a június 14-i utcabál forgatagában szilaj hevességgel pulzál a "Pádám, pádám, pádám..." Egyetlen pillanatra sem lankad a figyelem, minden perc újabb meglepetéssel szolgál, az ismert dalok egészen új formában szólalnak meg, bizonyítva az előadó elképesztő sokoldalúságát. Állóképességben sincs hiány, a tucatnyinál több szám és a gazdag szöveganyag jó másfél órányi terhe láthatólag csak fokozza a katartikus megjelenítés intenzitását.
Muszáj valahogy kiadni magunkból az élmény indulati erejét, alig várjuk, hogy a dalok végén tapsolhassunk, a finálé "Mylord"-ját pedig nem a sztálini vastaps kíséri: szívünk dübög a négy negyed dobbanásában.
Beájultunk az Ibusár-on, ez az este, most aztán már végképp meggyőzőtt a tüneményes Nádasy Erika fenomenális nagyszerűségéről: a Földszint 2 Színház pedig neveztessen inkább Égigérő Theátrum-nak!
|
|